O niektórych aspektach Teologii wyzwolenia

O niektórych aspektach Teologii wyzwolenia

VI. Nowa interpretacja chrześcijaństwa

1. Nie można zapominać o ogromnej bezinteresownej pracy dokonanej przez chrześcijan, pasterzy, kapłanów, zakonników i świeckich, którzy, przynagleni miłością do swych braci, żyjących w nieludzkich warunkach, starają się przynieść pomoc i ulgę w obliczu niezliczonych potrzeb, będących owocem nędzy. Wśród tych chrześcijan, niektórzy starają się znaleźć skuteczne środki, które pozwoliłyby jak najszybciej położyć kres nieznośnej sytuacji.

2. Istnieje oczywiście niebezpieczeństwo, że gorliwość i współczucie, które winny znaleźć miejsce w sercu wszystkich pasterzy, mogą ulec wypaczeniu i dewiacji, przechylając się w kierunku inicjatyw niszczących człowieka i jego godność podobnie jak czyni to już nędza - jeśli nie zwróci się wystarczającej uwagi na pewne pokusy.

3. Przytłaczająca świadomość naglącego charakteru tych problemów nie może sprawić, że stracimy z oczu to, co jest istotne ani prowadzić do zapomnienia o odpowiedzi udzielonej przez Jezusa Kusicielowi (Mt 4,4): "Nie samym chlebem żyje człowiek, lecz każdym słowem, które pochodzi z ust Bożych" (Pwt 8,3). W tej sytuacji niektórzy, stojąc w obliczu pilnej potrzeby podziału chleba, stają przed pokusą, by wziąć w nawias i odłożyć na jutro ewangelizację; najpierw chleb, Słowo później. Byłoby śmiertelnym błędem oddzielenie jednego od drugiego, a nawet przeciwstawienie ich sobie. Zresztą wielu pod wpływem chrześcijańskiego poczucia czyni jedno i drugie19 .

4. Niektórym nawet wydaje się, że konieczna walka o sprawiedliwość i wolność ludzką, rozumiana w ich znaczeniu ekonomicznym i politycznym, stanowi istotę i całość zbawienia. Ich zdaniem Ewangelia sprowadza się do czysto ziemskiej ewangelii.

5. Różne "teologie wyzwolenia" definiują się, z jednej strony, poprzez swój stosunek do prymatu opcji na rzecz ubogich, stanowczo i jednoznacznie potwierdzonych po konferencji w Medellin na konferencji w Puebla20 , z drugiej, przez zajmowane stanowisko wobec pokusy sprowadzania Ewangelii zbawienia do ewangelizacji ziemskiej.

6. Przypomnijmy, że prymat opcji zdefiniowanej w Puebla ma charakter podwójny: na rzecz ubogich i na rzecz młodzieży21 . Jest znamienne, że opcja na rzecz młodzieży na ogół została pominięta całkowitym milczeniem.

7. Powiedzieliśmy wyżej (por. IV,3), że istnieje autentyczna "teologia wyzwolenia", która jest zakorzeniona w Słowie Bożym, właściwie interpretowanym.

8. Traktując rzecz opisowo, trzebi mówić o "teologiach wyzwolenia", gdyż sformułowanie to obejmuje stanowiska teologiczne, a czasem nawet ideologiczne, nie tylko różne, ale ponadto często nie dające się z sobą pogodzić.

9. W niniejszym dokumencie będzie mowa tylko o publikacjach reprezentujących ten prąd umysłowy, który pod nazwą "teologii wyzwolenia" proponuje interpretację treści wiary i chrześcijańskiej egzystencji, poważnie odbiegającą od wiary Kościoła, a nawet więcej, będącą jej praktyczną negacją.

10. Bezkrytycznie przyjęte zapożyczenia z ideologii marksistowskiej i odwoływanie się do tez biblijnej hermeneutyki nacechowanej racjonalizmem leżą u podstaw nowej interpretacji, niszczącej to, co było autentycznie wielkoduszne w początkowym zaangażowaniu na rzecz ubogich.

  1. « Por. Gaudium et spes, n. 39; Papież Pius XI, Quadragesimo anno; AAS 23(1931), n. 207.
  2. « Por. n. 1134-1165 i n. 1166-1205.
  3. « Por. Dokument z Puebla, IV, 2.

Szczegóły

Tytuł: O niektórych aspektach Teologii wyzwolenia

Data: 1984-08-06

Autor: Kongregacja Nauki Wiary

Kategoria: Instrukcje